Restless legs!

Denna natt har varit jobbig som tusan. Det kliar och gör liksom ont i mina ben!!! Så himla svårt att ligga still. Oftast har jag fått dom här besvären förr efter att ha tränat riktigt hårt, tävlat eller har varit med i någon dansföreställning. Men nu när jag är gravid... när jag är som minst aktiv. Jag sover med en kudde mellan benen för att det ska bli lite mindra besvär.
 
Vad andra för besvär har jag träffat på? Jo, jag har bäckenbesvär. Redan i vecka 18 så fick jag en knivskarp smärta i bäckenet som gjorde att jag inte kunde röra på mig...överhuvudtaget. Jag blev liggandes helt paralyserad. 
 
Det som händer i min kropp är att ligamentet töjs och och jag blir nästan som ett gummiband i bäckenet. Just för att jag ska kunna pressa ut en människa i maj:)
 
Det blir ökad aktivitet och jag har inte så mycket stabilitet i kroppen just nu. Jag sitter mycket på jobbet, lyfter ingenting för då kommer besvären på en gång. Och kroppen blir snabbt trött...
 
 
 
 
 
 
 
 
  • Försök att alltid stå med tyngden jämt fördelad på båda fötterna. Undvik att vila på ett ben och skjuta ut höften åt sidan när du står.
  • Sitt alltid ned när du tar på strumpor och skor.
  • Gå med korta steg. Ta det lugnt. Stressa så lite som möjligt, då du annars kanske gör häftiga, för stora rörelser som gör att du får mera ont.
  • Undvik att gå på ojämnt underlag - leta plana promenadstråk.
  • Undvik trappor. Går inte det ska du gå uppförs med "småbarnssteg" dvs att du sätter ned båda fötterna på varje trappsteg, stiger ihop med fötterna, innan du tar ett nytt kliv. Nerför kan det vara lättare att göra på samma sätt fast gå baklänges.

  • Sätt dig inte i för låga stolar/fåtöljer - välj om möjligt högre alternativ att sitta i. Använd kudde som svankstöd (bra att ha med sig om man går på bio el. dyl).
  • Undvik att sitta med benen i kors. Det ger asymmetrisk belastning och dragning i dina bäckenleder och du får ont. 
  • Variera sittställning ofta, känn efter att du har bra stöd.
  • Vid uppresning från sittande till stående - håll benen något tätare tillsammans än axelbrett alt. helt ihop, ta hjälp av händerna på armstöden.
  • Undvik att bära. Måste man gå och handla mat - fördela i två kassar och bär en i var hand. Bäst är ryggsäck. Men som sagt, helst inte bära alls. Tunga handväskor över axeln går helt bort.
  • Viloställning som brukar kännas mest behaglig: Sidoläge med kudde som stöd under mage och midja och mellan underbenen. OBS den ska avlasta både knä och fot.
  • Träning under graviditet är bra. Rör på dig på det sätt som känns bra för dig. Du ska dock sänka din träningsintensitet och inte pressa dig själv under graviditeten - oavsett smärtor eller ej! Det finns bra anpassad träning i vatten och på land att tillgå om du är intresserad - fråga din sjukgymnast. Om någon övning som rekommenderas gör ont så ska du inte upprepa den - du känner din kropp och bara den kan tala om vilka begränsningar just du har.
 
 
 
 
 
 
MED ANDRA ORD....HERREGUD VAD JAG LÄNGTAR ATT KÄNNA MIG NORMAL I KROPPEN IGEN OCH FÅ TRÄNA HÅRT IGEN!!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0